Biopsja skóry z oceną histopatologiczną

Biopsja skóry wraz z badaniem histopatologicznym pozwala na dokładne określeniecharakteru zmiany, ew.stopnia zaawansowania choroby.

Biopsja skóry z oceną histopatologiczną jest kluczowym badaniem w diagnostyce różnego rodzaju zmian skórnych, wykluczającą lub potwierdzającą rozpoznanie kliniczne. To badanie diagnostyczne ma szczególną wartość w diagnostyce nowotworów skóry, a także chorób skóry o niejednoznacznym obrazie klinicznym .

Procedura wykonania biopsji

Zabieg biopsji skóry przeprowadza się w znieczuleniu miejscowym lidokainą. Zapewnia to całkowicie bezbólową precedurę. Polega na pobraniu zazwyczaj kilkumilimetrowego fragmentu zmienionej chorobowo skóry. Tkanka do badania pobierana jest za pomocą skalpela lub specjalnego narzędzia tzw. sztancy. Jeśli jest to konieczne na ranę po pobranej biopsji zakłada się szwy chirurgiczne.

Po zabiegu - co warto wiedzieć?

Pacjent powinien przestrzegać zaleceń lekarza dotyczących pielęgnacji rany. Czas oczekiwania na wynik badania histopatologicznego waha się zazwyczaj od 10 do 14 dni. W niektórych przypadkach jest dłuższy (jeśli konieczne są dodatkowe procedury diagnostyczne). Pacjent otrzymuje szczegółowy opis zmian, który zawsze powinien być zinterpretowany przez lekarza prowadzącego.

Pamiętaj, że biopsja skóry to ważny krok w diagnostyce dermatologicznej, pozwalający na wczesne wykrycie i leczenie wielu schorzeń i zmian skórnych.