Korekcja odstających uszu

Jest to najczęściej wykonywany zabieg z zakresu chirurgii estetycznej u dzieci i młodzieży. Korzystają z niego również osoby dorosłe. Może być wykonany zarówno w znieczuleniu miejscowym jak i ogólnym. To ostatnie wskazane u młodszych dzieci, wówczas konieczny jest kilku/kilkunastogodzinny pobyt na oddziale). Kształt ucha oraz jego odstawanie koryguje się poprzez odpowiednie nacięcie i zeszycie chrząstki. Linia cięcia przebiega na tylnej powierzchni ucha a blizna jest później prawie niewidoczna. Ból jest zwykle niewielki i łatwy do kontrolowania.

Korekta odstających uszu jest zalecana osobom, które doświadczają dyskomfortu psychologicznego z powodu wady estetycznej małżowin usznych lub chcą poprawić ich symetrię oraz proporcje swojej twarzy. Odstające małżowiny uszne mogą wpływać na samoocenę, szczególnie u dzieci w wieku szkolnym, w konsekwencji prowadząc do problemów w relacjach społecznych. Z punktu widzenia anatomicznego najczęstszymi przyczynami są brak wykształcenia górnej odnogi grobelki małżowiny usznej i/lub zbyt głęboka muszla małżowiny usznej.

Zabieg korekty odstających uszu – dorośli i dzieci

Zabieg trwa zwykle około 2 godzin i może być wykonany w znieczuleniu miejscowym lub analgosedacji, w zależności od wieku pacjenta oraz wskazań lekarskich. U dzieci zaleca się wykonanie zabiegu już w wieku wczesnoszkolnym (8-10 lat), kiedy chrząstka małżowiny usznej jest jeszcze elastyczna, co ułatwia jej kształtowanie.

Przebieg zabiegu korekty odstających uszu

Operacja rozpoczyna się od znieczulenia miejscowego małżowin usznych. Następnie wykonuje się nacięcie skóry za małżowiną uszną i odpowiednio modeluje chrząstkę małżowiny poprzez jej nacięcia i zcieńczenia. Linia cięcia jest zazwyczaj ukryta za uchem, co minimalizuje widoczność blizny.

Zalecenia po zabiegu

Po operacji pacjent musi stosować się do kilku ważnych zaleceń, aby zapewnić prawidłowe gojenie rani uniknąć komplikacji. Wskazane jest noszenie opatrunku przez kilka dni oraz elastycznej opaski na głowę przez okres 6-8 tygodni aby utrzymać uszy w odpowiedniej pozycji i zminimalizować ryzyko nawrotu odstawania małżowin usznych. Ważne jest również regularne stawianie się na kontrolach lekarskich celem zmiany opatrunku i usunięcia szwów oraz unikanie intensywnych ćwiczeń fizycznych ( w tym sportów kontaktowych) w początkowym okresie rekonwalescencji.

Przeciwwskazania do zabiegu obejmują niektóre nieuregulowane choroby przewlekłe, zaburzenia krzepnięcia krwi, a także aktywne infekcje skóry w okolicy uszu. Każdy pacjent powinien przejść szczegółową konsultację oraz badania przedoperacyjne, w tym badania krwi, aby upewnić się, że jest dobrym kandydatem do zabiegu.

Zakończenie

Nasza klinika oferuje pełen zakres zabiegów poprawiających wygląd małżowin usznych, zapewniając naszym pacjentom najwyższy standard zabiegów, ich bezpieczeństwo i komfort w trakcie przeprowadzania procedury. Dzięki doświadczonemu i wykwalifikowanemu zespołowi specjalistów, nowoczesnym technikom chirurgicznym i indywidualnemu podejściu, staramy się spełnić oczekiwania nawet najbardziej wymagających pacjentów. Zapraszamy do umówienia się na konsultację, aby dowiedzieć się więcej o możliwościach korekty i uzyskać odpowiedzi na wszelkie pytania.