Korekcja uszkodzonego płatka ucha

Płatek ucha może ulec uszkodzeniu na skutek różnych przyczyn, takich jak nieszczęśliwe zahaczenie o biżuterię czy urazy mechaniczne. Ponadto, osoby celowo rozciągające płatki uszu za pomocą specjalnych tuneli i biżuterii mogą później zdecydować się na korekcję płatka ucha ze względów estetycznych. Uszkodzenia mogą również wynikać z noszenia ciężkich kolczyków, co może skutkować rozerwaniem płatka.

Wskazaniami do korekcji płatka ucha są: estetyczne zniekształcenia, asymetria, nadmierne rozciągnięcie spowodowane noszeniem tuneli czy ciężkich kolczyków, a także ubytki tkanek wynikające z wypadków.

Przebieg zabiegu korekty uszkodzonego ucha

Zabieg korekty płatka ucha najczęściej przeprowadzany jest w znieczuleniu miejscowym. Chirurg dobiera technikę operacyjną indywidualnie do rodzaju defektu płatka ucha, dążąc do minimalizacji widoczności blizn. Zabieg może trwać od 15 minut do godziny. Efekt estetycznej korekty płatka ucha widoczny jest praktycznie od razu po zabiegu.

Zalecenia po zabiegu

Po operacji pacjenci powinni stosować się do zaleceń lekarza dotyczących pielęgnacji operowanego miejsca, aby zapewnić prawidłowe gojenie się rany. Zaleca się unikanie aktywności mogących przyczynić się do urazów operowanej okolicy oraz zmianę opatrunku według instrukcji operatora zabiegu. Kontrolna wizyta lekarska odbywa się po 7-10 dniach i jest niezbędna do monitorowania postępów gojenia i usuwania szwów.

Przeciwwskazaniami do przeprowadzenia korekty są m.in. aktywne infekcje skórne okolicy małżowiny usznej, ogólny zły stan zdrowia pacjenta, nieuregulowane przewlekłe choroby, a także zaburzenia krzepliwości krwi. Ważne jest, aby przed zabiegiem poinformować lekarza o przyjmowanych lekach, szczególnie o działaniu przeciwkrzepliwym.