Leczenie szczelin odbytu

Szczelina odbytu (fissura ani, anal fissure) jest bolesnym, podÅ‚użnym pÄ™kniÄ™ciem (rozerwaniem, ubytkiem) bÅ‚ony Å›luzowej koÅ„cowego odcinka kanaÅ‚u odbytu, w 75% poÅ‚ożona jest w linii Å›rodkowej tylnej. Objawami szczeliny odbytu jest ból i krwawienie po oddaniu stolca. Nasilenie bólu może być różne – od silnego do ledwo wyczuwalnego. Ból utrzymuje siÄ™ do kilku godzin po oddanym stolcu.

Drugim objawem szczeliny w fazie ostrej jest krwawienie, w postaci zauważalnej przez chorego Å›wieżej krwi na stolcu lub Å›ladów krwawienia na papierze toaletowym. Uważa siÄ™ powszechnie, że szczelina ostra może zagoić siÄ™ samoistnie w ciÄ…gu kilku dni, jeżeli natomiast utrzymuje siÄ™ przez okoÅ‚o 6 tygodni, przechodzi w tzw. fazÄ™ przewlekÅ‚Ä…

Obecnie uważa się, że w każdym przypadku szczelina odbytu powinna być najpierw leczona zachowawczo, a dopiero w razie niepowodzenia można rozpatrywać leczenie operacyjne.

Leczenie zachowawcze

• Maść nitroglicerynowa
  • Maść z blokerem kanaÅ‚u wapniowego
  • Iniekcja toksyny botulinowej A