Usuwanie kłykcin kończystych

Przyczyny kłykcin kończystych

Kłykciny kończyste są spowodowane przez wirusy z rodziny HPV (Human Papilloma Virus), głównie przez typy 6 i 11. Zakażenie tym wirusem jest jedną z najczęstszych infekcji przenoszonych drogą płciową, dotyczy obu płci. Wirus HPV jest wysoce zakaźny i może być przenoszony przez kontakty seksualne z osobą zakażoną, a objawy mogą pojawić się po kilku tygodniach lub miesiącach od zakażenia​.

Kłykciny kończyste – problem nie tylko estetyczny

Chociaż kłykciny kończyste często są postrzegane głównie jako problem estetyczny, mogą one również prowadzić do dyskomfortu, świądu, a nawet bólu. Co więcej, nieleczone mogą się rozprzestrzeniać i w niektórych przypadkach ulec transformacji nowotworowej​​. Ich obecność może również wpływać na jakość życia seksualnego, zwiększając ryzyko przenoszenia infekcji na partnerów seksualnych.

Czy kłykciny należy leczyć/usuwać?

Leczenie kłykcin kończystych jest konieczne, ze względu na infekcyjny i zakaźny charakter kłykcin, a także ryzyko rozwoju nowotworu w przewlekle utrzymujących się zmianach.

Metody usuwania kłykcin kończystych

Metody leczenia kłykcin kończystych różnią się w zależności od lokalizacji i ich rozmiaru. Do najpopularniejszych metod usuwania kłykcin kończystych należą:

• Leki miejscowe – ich skuteczność jest ograniczona. Stosowanie leków miejscowych wiąże się z podrażnieniem delikatnej skóry i sluzówek okolicy anogenitalnej .
  • Usunięcie chirurgiczne - jest stosowana głównie przy większych zmianach, które trudno usunąć innymi metodami.
  • Laserowe usuwanie kłykcin - zabieg laserowy wykorzystuje wiązkę światła laserowego do precyzyjnego niszczenia tkanki kłykcin bez uszkadzania zdrowej skóry wokół.
  • Krioterapia - polega na zamrażaniu kłykcin za pomocą ciekłego azotu/podtlenku azotu.
  • Elektrokoagulacja – jest to metoda która wykorzystuje cięcie za pomocą noża do elektrokoagulacji.

Kłykciny u kobiet i u mężczyzn

Kłykciny kończyste mogą występować zarówno u kobiet, jak i u mężczyzn.

Ze względu na warunki anatomiczne kłykciny u mężczyzn są zazwyczaj szybciej diagnozowane - a u mężczyzn występują na napletku, żołędzi penisa oraz w okolicach odbytu. U kobiet kłykciny kończyste częściej lokalizują się na wargach sromowych, szyjce macicy, w pochwie. Do rozpoznania konieczne jest często badanie ginekologiczne.

Ile należy wykonać zabiegów

Liczba zabiegów niezbędnych do całkowitego usunięcia kłykcin kończystych zależy od nasilenia infekcji (rozmiaru/liczby kłykcin). W niektórych przypadkach wystarczy jeden zabieg, jednak często konieczne jest przeprowadzenie serii zabiegów.

W każdym przypadku kłykcin należy poinformować o konieczności zbadania i ewentualnego leczenia partnera seksualnego. Kłykciny mogą być objawem innych chorób przenoszonych drogą płciową (kiła).